Головбух: Бюджет

Повноваження старости: як виконувати на практиці

16
Небагато часу минуло з моменту старту реформи місцевого самоврядування та створення першої об’єднаної громади. А нині їх діє вже понад 430. В окремих громадах вже створені старостинські округи, обрані старости та визначені їхні повноваження. Як на практиці закріпити повноваження старости та організувати його роботу, розповімо в цій публікації.

Про старосту громади ми почули давно. На законодавчому рівні поняття «староста», як  і нові повноваження старости територіальної громади, запровадив Закон України «Про добровільне об'єднання територіальних громад» від 05.02.2015 № 157-VIII (далі — Закон № 157).

Саме там вперше згадано, що представником інтересів громади є староста.

Закон № 157 вніс зміни до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280/97-ВР (далі — Закон № 280), визначаючи правові засади діяльності старости. А на початку цього року був ухвалений Закон України «Про внесення змін до деяких законів щодо статусу старости села і селища» від 09.02.2017 № 1848-VIII (далі — Закон № 1848).

Чесно кажучи, Закон № 1848 особливої революції в нашому законодавстві не зробив: ним трохи більше деталізовані повноваження старости, визначено, яким чином він набуває цих повноважень і як він їх позбувається.

Думаємо, варто розповісти про цю виборну посадову особу місцевого самоврядування та про повноваження старости громади конкретніше.

Законодавчо закріплені повноваження старости

Почнемо з назви. На жаль,  багатьом керівникам не подобається чимало норм законодавства, починаючи з самої назви «староста». Радимо їм відійти від уявлення про старост з радянських фільмів, як про зрадників, і звернутися до історії, де старостою ще з часів Литовського князівства вважався керівник місцевого міського чи сільського управління або врядування.

З огляду на повноваження старости, визначені законодавством, останній має, зокрема:

  • брати участь в пленарних засіданнях місцевої ради та в постійних комісіях з правом дорадчого голосу;
  • організовувати виконання рішень місцевої ради;
  • брати участь у підготовці бюджету, сприянні жителям у підготовці документів, що подаються до органів місцевого самоврядування;
  • вносити пропозиції до виконавчого комітету сільської, селищної, міської ради з питань діяльності на території відповідного села, селища виконавчих органів сільської, селищної, міської ради, підприємств, установ, організацій комунальної форми власності та їх посадових осіб.

Старості заборонено:

  • мати інший представницький мандат;
  • суміщати свою службову діяльність з іншою посадою, у т. ч. на громадських засадах;
  • займатися іншою оплачуваною (крім викладацької, наукової і творчої діяльності, медичної практики, інструкторської та суддівської практики із спорту) або підприємницькою діяльністю.

Як повноваження старости громади втілювати в житті

Практика підтверджує, що зарахувавши старосту громади до посадових осіб виконавчого органу місцевого самоврядування, законодавці помилилися. Бо ніколи посадова особа виконавчого органу не зможе посприяти прийняттю рішень радою. Так, старосту можуть послухати, запросити на пленарне засідання, він зможе виступити, але чи почують його, чи дотримаються тих пропозицій, які староста надасть, — це вже залежатиме лише від відносин, які складуться в кожній об’єднаній територіальній громаді.

Тобто одразу виникає суто людський фактор, і підсвідомо випливає такий висновок: голова ради об’єднаної територіальної громади має підтримувати старосту. Якщо таке сприяння буде, староста громади  зможе зміцнити свій статус, буде співпраця і цей староста стане комунікатором між радою об’єднаної територіальної громади і громадою того населеного пункту, який він представляє.

Саме в силах голови ради об’єднаної територіальної громади надати старості громади села чи селища такі повноваження, щоб він належно міг їх виконувати. І запитувати, як виконуються всі ці повноваження старости будуть саме люди, які його обирали. Саме громада запитає в нього, чому щось відбувається не так. Адже староста громади міг посприяти належному виконанню прохань, які виникають у громади.

Тож аби інтереси громади були задоволені, керівники об'єднаних територіальних громад повинні чути кожного старосту і допомагати йому належно виконувати свої обов’язки.

В статуті об'єднаної територіальної громади і в положенні про старосту, затвердженому сільською, селищною радою, потрібно прописати усі повноваження старости так, щоб вони були виконані.

Потрібно передбачити віддалені робочі місця для фахівців, які обслуговуватимуть потреби громади. Це допоможе старості на тому місці, де він працює, організувати роботу так, щоб разом з ним працювали  усі потрібні фахівці. Так мешканцям віддалених сіл і селищ не доведеться доїжджали до центральної садиби за довідками, за отриманням певних послуг.

Завдяки належній організації роботи буде видно, як староста працює і чи є комунікатором життя в об’єднаній громаді.

Добре було б включити старосту громади до складу відповідних комісій, приміром тієї, яка формуватиме програму розвитку конкретної території чи  навіть до бюджетної комісії, якщо вона працює в раді об’єднаної громади. Чи-то включити старосту в якісь інші структури, можливо, навіть у робочі комісії з проведення тендерів.

Тобто роль старости в об’єднаній територіальній громаді повинна постійно відчуватися, бо в цій громаді формуватиметься і виконуватиметься один бюджет, а старости повинні допомагати в належному виконанні цього бюджету.

Староста громади — на один населений пункт чи на кілька

На сьогодні законодавство визначає нове для нас поняття «старостинський округ».

Старостинський округ — частина території об’єднаної територіальної громади, утвореної відповідно до Закону України  «Про добровільне об’єднання територіальних громад», на якій розташовані один або кілька населених пунктів (сіл, селищ), крім адміністративного центру об’єднаної територіальної громади, визначена сільською, селищною, міською радою з метою забезпечення представництва інтересів жителів такого населеного пункту (населених пунктів) старостою.

(із ст. 1 Закону № 280)

Як бачимо, межі старостинського округу визначає рада. Або це буде одне велике село (біля 10 000 мешканців), або це буде кілька сіл, якщо вони поряд розташовані і немає потреби призначати на кожне село окремого старосту. Але все це буде прописано в статуті громади, рішення з приводу якого приймає рада.

Законодавчо визначені і завдання старости, які він повинен виконувати в межах старостинського округу, як-то: моніторинг стану довкілля та інших соціальних і комунальних питань, які виникають на території округу.

Якщо староста бачить, що допускаються порушення, він зобов’язаний проінформувати раду та центральні органи.

Староста громади: дострокове звільнення

Строк повноважень старости, обраного на чергових виборах, становить п’ять років. Водночас можливе й дострокове припинення повноважень старостою.

Закон № 280 визначає підстави й порядок дострокового припинення повноважень старости, приміром, за власною заявою. Або коли він може бути відкликаний з посади, зокрема за народною ініціативою чи за рішенням ради, якщо належно не виконує своїх повноважень.

Загалом, коли громада хоче відкликати старосту чи рада вирішила припинити його повноваження, їм потрібно переглянути норми статті 791 Закону № 280, де законодавці визначили перелік відповідних підстав.  

Староста — посада виборна

Проведення виборів старости також законодавчо регламентовано.

Обирається староста тільки на виборах на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування в порядку, визначеному законом.

Однак, коли йдеться про спрощене приєднання, староста громади призначається розпорядженням голови об’єднаної територіальної громади. 



Підписка на статті

Підпишіться на розсилку, аби не прогавити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. З нашою допомогою працювати легше!