Головбух: Бюджет

Найсвіжіші зміни у бухгалтерському обліку

1971
Нещодавно Мінфін відкоригував Методичні рекомендації з бухгалтерського обліку для суб’єктів державного сектору. Тож бухгалтери бюджетних установ мають у своїй роботі враховувати ці останні зміни у бухгалтерському обліку. Розповімо, які саме.

Нові зміни у бухгалтерському обліку 2017 приніс наказ Мінфіну від 03.05.2017 № 481 (далі — Наказ № 481).

Норми цього наказу оновили Методичні рекомендації з бухгалтерського обліку для суб’єктів державного сектору, затверджені наказом Мінфіну від 23.01.2015 № 11.

Поспішаємо вас заспокоїти: кардинальних змін в обліку не відбулося. Мінфін лише привів  Методичні рекомендації у відповідність до:

  • Плану рахунків бухгалтерського обліку в державному секторі, затвердженого наказом Мінфіну від 31.12.2013 № 1203 (далі — План рахунків № 1203);
  • Порядку застосування Плану рахунків, затвердженого наказом Мінфіну від 29.12.2015 № 1219 (далі — Порядок застосування Плану рахунків).

Які саме зміни у бухгалтерському обліку запровадив Мінфін?

Зміни у бухгалтерському обліку основних засобів

Під час обліку основних засобів перегляньте чинні норми Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку основних засобів суб’єктів державного сектору. Адже відтепер окремі положення цього документа оновлено.

Присвоєння інвентарних (номенклатурних) номерів

Позаяк субрахунки Плану рахунків № 1203 мають чотири знаки, а не три, як це було у старому Плані рахунків бухгалтерського обліку бюджетних установ, затвердженому наказом Мінфіну від 26.06.2013 № 611, змінено методику присвоєння інвентарних (номенклатурних) номерів об’єктам основних засобів.

Наразі перші чотири знаки інвентарного (номенклатурного) номера означають номер субрахунку, п’ятий — підгрупу, всі інші знаки — порядковий номер предмета в підгрупі. Для тих груп основних засобів, для яких не виділено підгрупи, п’ятий знак може позначатися нулем.

Формування внесеного капіталу

Раніше діяла норма: капітальні інвестиції в сумі витрат на придбання, створення та поліпшення об’єктів основних засобів формують фонд у незавершеному капітальному будівництві. Тобто  інвестиції обліковували до введення об’єктів основних засобів в експлуатацію.

Нині підходи змінено. Із 2017 року витрати на придбання, створення та поліпшення об’єктів основних засобів не формують фонд в незавершеному капітальному будівництві.

Після внесення останніх змін до бухгалтерського обліку об’єктом обліку є не витрати, а кошти цільового фінансування, що спрямовані на формування внесеного капіталу в частині введених в експлуатацію необоротних активів. Це відповідає опису субрахунку 5411 «Цільове фінансування розпорядників бюджетних коштів», наведеному в Порядку застосування Плану рахунків.

Зарахування об’єктів капітальних інвестицій до складу основних засобів відображають як зменшення капітальних інвестицій. Ця норма залишилася незмінною. Однак тепер одночасно зі зменшенням капітальних інвестицій слід:

  • збільшити внесений капітал;
  • зменшити цільове фінансування.

Зміни у бухгалтерському обліку нематеріальних активів

Для обліку нематеріальних активів також слід застосовувати оновлені норми Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку нематеріальних активів суб’єктів державного сектору, затверджених Наказом № 11.

Зокрема, потрібно зважати на таке:

  • змінені підходи до обліку капітальних інвестицій;
  • положення, за яким зарахування об’єктів капітальних інвестицій до складу нематеріальних активів відображають з одночасним зменшенням капітальних інвестицій, не змінилося. Утім, є доповнення, що одночасно слід збільшувати внесений капітал та зменшувати цільове фінансування.

Зміни у бухгалтерському обліку запасів

Зміни у бухгалтерському обліку запасів пов’язані з оновленими нормами Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку запасів суб’єктів державного сектору, затверджених наказом № 11.

Зазнала змін методика обліку малоцінних та швидкозношуваних предметів (МШП), зокрема МШП, безоплатно переданих (отриманих) в межах уповноваженого органу.

Відтепер МШП обліковують як звичайні запаси, тобто без створення фонду МШП, оскільки у Плані рахунків № 1203 субрахунку для обліку фонду МШП немає.

Тобто якщо такі запаси, у т. ч. МШП, в межах уповноваженого органу безоплатно:

  •  передають, — їх балансову вартість відображають у бухгалтерському обліку як збільшення дебіторської заборгованості за розрахунками з внутрішнього переміщення (внутрівідомчої безоплатної передачі) запасів;
  • отримують, — балансову вартість таких запасів відображають у бухгалтерському обліку як збільшення зобов’язань за розрахунками з внутрішнього переміщення (внутрівідомчої безоплатної передачі) запасів.

Вартість запасів, безоплатно переданих (отриманих) в межах уповноваженого органу, обліковують у такому порядку до їх використання.

Після використання таких запасів, їх з балансу списують:

  • установа, що отримала та використала ці запаси як зменшення їхньої балансової вартості та зобов’язань за розрахунками з внутрішнього переміщення (внутрівідомчої безоплатної передачі);
  •  установа, що передала такі запаси як збільшення витрат та зменшення дебіторської заборгованості за розрахунками з внутрішнього переміщення (внутрівідомчої безоплатної передачі) запасів. Виконує ця установа таке бухгалтерське проведення на підставі Акта списання (ф. № З-2), отриманого від установи, що використала запаси.

Утім, пам’ятайте про важливу вимогу з обліку запасів: вартість МШП, переданих в експлуатацію, потрібно вилучати зі складу активів (списувати з балансу). Для мінімізації ризику розкрадання таких МШП в установі організовують оперативний кількісний облік. Його ведуть матеріально відповідальні особи протягом строку фактичного використання МШП.



Підписка на статті

Підпишіться на розсилку, аби не прогавити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. З нашою допомогою працювати легше!